با خواص اسفناج بیشتر آشنا شوید

۳۰ خاصیت درمانی اسفناج را بشناسید

ترکیبات خاص گیاهی اسفناج، آنتی اکسدانی قوی برای مقابله با پوکی استخوان و گرفتگی‌ها رگ‌ها، شناخت ارزش غذایی گیاه اسفناج، پرفیبرترین نوع سبزیجات، آشنایی با کربوهیدرات و ویتامین‌های اسفناج و ۳۰ خاصیت‌های درمانی اسفناج رادر بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

اسفناج گیاهی مغذی که بر خلاف تصور عموم دارای مقادیر کم آهن است در خود خواصی بسیار مفیدتر از آهن دارد که باعث می‌شود به عنوان یک کنار غذا همیشه در سفره ایرانیان استفاده شود.

اسفناج دارای مقادیر زیادی لوتئین و گزانتین است، این دو ماده از خانواده کاروتنوئید ها هستند که نقش اساسی به نام انتی اکسیدانی در بدن دارند و از بروز واکنش‌های شدید اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. کاروتنوئید ها در برگ‌های سبز کاهو، اسفناج و کلم وجود دارد و موجب کاهش احتمال بروز سرطان‌های دهان، معده و مری می‌شود

ارزش غذایی اسفناج

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات در خود فیبر دارد، از یک پیمانه اسفناج، ۲۰ درصد آن مربوط به فیبرهای غذایی است که موجب کاهش احتمال بروز یبوست می‌شود هضم غذا در روده را تسهیل می‌کند. فیبر موجود همچنین موجب کاهش اشتها و افزایش حس سیری به واسطه کاهش سرعت جذب قند در بدن هستند. بتاکاروتن، ویتامین ای و ث، روی و سلنیوم از دیگر مواد مغذی هستند که همگی دارای خاصیت انتی اکسیدانی قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ و فشار خون بالا است.

در هر ۱۰۰ گرم از اسفناج، ۲۳ واحد کالری، ۹۱٫۴ درصد آب، ۳٫۶ درصد کربوهیدرات و ۲٫۹ درصد پروتئین وجود دارد. مواد مغذی موجود در اسفناج را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

کربوهیدرات اسفناج

اکثر کربوهیدرات‌های موجود در اسفناج به صورت فیبر هستند. اسفناج دارای ۰٫۴ درصد قند که بیشتر گلوکز و فروکتوز هستند، دارد. فیبر موجود در اسفناج به صورت نامحلول است که خواص زیاد سلامتی برای روده‌ها برای جلوگیری از بروز یبوست دارد.

ویتامین‌های اسفناج

اسفناج منبع مناسبی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به صورت زیر می‌توان طبقه‌بندی کرد:

ویتامین A: اسفناج دارای کاروتنوئیدهای زیادی است که می‌توانند در بدن تبدیل به ویتامین A شوند.

ویتامین C: این ویتامین دارای خواص سلامتی فراوانی به مانند خاصیت آنتی اکسیدانی و بهبود دهنده سلامت عمومی سیستم ایمنی دارد.

ویتامین K۱: این ویتامین برای لخته شدن خون لازم و ضروری است و یک برگ از اسفناج نیمی بیش از نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند.

اسید فولیک: ویتامین B۹ یا فولات برای سلامتی و عملکرد طبیعی سلول‌های بدن و رشد آن‌ها لازم و به عنوان مکملی مهم برای زنان باردار توصیه شده است.

آهن: اسفناج مقادیر مناسبی آهن دارد و موجب بهبود عملکرد سلول‌های قرمز در دریافت و اکسیژن‌رسانی می‌شود.

کلسیم: سلامت استخوان، سیستم عصبی و قلب شما به میزان زیادی محتاج کلسیم است.

ترکیبات خاص گیاهی اسفناج

اسفناج دارای ترکیبات خاص گیاهی است که عبارتند از:

لوتئین: بهبود دهنده بینایی چشم است.

کائمفرول: انتی اکسیدانی مخصوص کاهش دهنده احتمال بروز سرطان و بیماری مزمن

نیترات: مقادیر زیاد نیترات موجب بهبود سلامت قلب می‌شود.

کوئرستین: این انتی اکسیدان عفونت و التهاب در بدن و اندام‌های داخلی را کاهش می‌دهند و اسفناج یکی از مهم‌ترین منابع دریافت کوئرستین است.

زاکسانتین: انتی اکسیدانی قوی برای افزایش سلامتی بینایی و محافظت از چشم در برابر حملات رادیکال آزاد.

خاصیت‌های درمانی اسفناج

اسفناج عموماً به عنوان «سوپر خوراکی» در نظر گرفته می‌شود و سالم‌ترین و راحت ترین غذا برای انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به شکل عجیبی با روش‌های مختلف خورده شود، اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید، خواص درمانی اسفناج برای سلامتی بدن زیاد است و مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱. اسفناج برای سلامت قلب:

اسفناج فواید دلگرم کننده‌ای برای سلامت قلبی دارد که به طور مستقیم طول عمر را افزایش می‌دهد. نشان داده شده است که اسفناج اسیده‌ای چرب امگا سه است که برای سلامت قلبی عالی هستند. علاوه بر این، مقدار اسید فولیک زیاد اسفناج موجب کاهش سطح هموسیستئین می‌شود که به طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

1544493 - با خواص اسفناج بیشتر آشنا شوید

۲. اسفناج برای پیش گیری از آکنه:

خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری‌ها مؤثر هستند که باعث آکنه می‌شوند. اسفناج همچنین غنی از ویتامین A است که برای کمک به پوست به هر نوع روشی، از جمله جلوگیری از سلول‌های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می‌شود و کاهش میزان چربی پوست ما و کمک به سلامت کلی به طور کلی، نشان داده شده است.

۳. اسفناج برای رفع سوزش سردل:

اسفناج برای کمک به پیش گیری از برگشت اسید معده معروف است. داشتتن سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته نشان دهنده بیماری رفلکس اسیدی معده است و البته اسفناج می‌تواند به شما در این مورد کمک کند. متخصصان در این بیماری توصیه می‌کنند که اسفناج را خام بخورید، یا به سبکی پخته شده بدون افزودنی‌های چربی بالا بخورید.

. ۴ اسفناج برای درمان یبوست:

اسفناج فیبر بالایی دارد، برای کمک به نظم روده مفید است. اگر از یبوست رنج می‌برید، اسفناج می‌تواند راه حلتان باشد. اسفناج خام، بهترین مواد آلی را برای تمیز کردن، بازسازی و احیا بخش روده را دارد.، آب اسفناج خام – ۱۰۰ میلی لیتر، و مخلوط کردنش با مقدار مشابه آب و مصرف دو بار در روز، شایع‌ترین موارد یبوست را ظرف چند روز درمان خواهد کرد.

۵. اسفناج برای رشدمو:

یکی از فواید شگفت انگیز اسفناج این است که به رشد مو کمک می‌کند. پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم کند و کمک به جلوگیری از ریزش مو می‌کند. این عوامل همچنین به مو کمک می‌کنند تا سریع‌تر رشد کنند. این یک معامله بزرگ برای افرادی است که سابقه ریزش مو در خانواده شأن را دارند. برای این که این کار را برای خودتان انجام دهید، یک دستور غذای خوب این است که یک فنجان اسفناج را بردارید، آن را با یک قاشق سوپ خوری عسل، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک مخلوط کنید و سپس مخلوط را به پوست سر خود بمالید و آن را برای سی تا شصت دقیقه نگه دارید.

۶. تنظیم خواب و کمک به درمان بی خوابی:

به خاطر تعداد بالای ویتامین آن، اسفناج برای این مورد هم مفید است. البته اسفناج نیز دارای ویتامین B۶ و منیزیم است. B۶ به ما کمک می‌کند سروتونین را تولید کنیم، هورمونی که ما را آرام می‌کند و به تنظیم خواب و چرخه‌های بیدار کمک می‌کند.

۷. کاهش وزن

تقریباً هر فنجان از اسفناج ۷ کالری دارد، پس اسفناج یک روش عالی برای کاهش وزن است.

۸. خواص ضد سرطانی اسفناج:

اسفناج خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان و ضد التهاب دارد. یک کوه تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد اسفناج چگونه به مقابله با سرطان کمک می‌کند. اسفناج نسبت به حفاظت از DNA عمل می‌کند.

فولات بالای موجود در اسفناج از طرح ژنتیکی ما در برابر تغییر در طول تقسیم سلول محافظت می‌کند، خطری که می‌تواند منجر به سرطان و ظهور زودرس پیری به شیوه‌های دیگر شود.

. ۹ سلامت استخوان‌ها:

غنی از ویتامین K است، اسفناج استخوان‌ها را از خطرات عمومی محافظت می‌کند. اسفناج مشهور است که به استخوان‌ها کمک می‌کند مواد معدنی را جذب کنند؛ به این فرآیند کانی سازی استخوان گفته می‌شود.

این کار هم چنین به تأخیر یا جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می‌کند.

۱۱. اسفناج برای جلوگیری از کم خونی:

اسفناج غنی از آهن و یک روش گیاهی عالی برای جلوگیری از کمبود آهن است. کم خونی عموماً توسط گیاه خواران و یا افرادی که رژیم غذایی کمتری را می‌خورند، تجربه می‌شود. اسفناج یک پشتیبان اصلی در هر رژیم غذایی است که شامل کاهش گوشت می‌شود.

۱۲. سلامتی چشم:

غنی از کاروتنوئید های فراوان، اسفناج نسبت به سلامت چشم عالی است، اسفناج در برابر آب مروارید و انحطاط ماکولا محافظت می‌کند.

. ۱۳ پیش گیری از اثرات پیری:

اسفناج شامل عواملی است که از علائم سالخوردگی توسط میزان بالای آنتی اکسیدان‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین از ایجاد رادیکال‌های آزاد ناشی از سرطان جلوگیری می‌کنند.

۱۴. استحکام ماهیچه‌ای:

اسفناج یک روش کلاسیک برای افزایش قدرت بدون ریسک افزایش وزن است، طبق نظر متخصصان در سرتاسر دنیا، اسفناج واقعاً به ساختن ماهیچه قوی و لخم کمک می‌کند.

۱۵. مفید برای فشار خون بالا:

اگر از فشار خون رنج می‌برید، در خوردن اسفناج دچار تردید نشوید، فشار خون بالا در واقع نشان داده شده است که با افزایش مصرف اسفناج پایین می‌آید. به خاطر مقدار زیاد پتاسیم، اسید فولیک، و منیزیم، اسفناج می‌تواند معجزه‌ای را برای فشار خون انجام دهد.

۱۶. جلوگیری از زخم معده:

با محافظت از غشا مخاطی معده، اسفناج به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. زخم معده مشکلی رایج است که به دلیل رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن و یا ترکیبی از این دو ایجاد می‌شود. با خوردن اسفناج بیشتر، شما قادر به آرام کردن و دور کردن غذاهایی در رژیم غذایی خود می‌شوید، که باعث اسیدی شدن معده شما شده اند.

. ۱۷ اسفناج برای مدیریت دیابت:

آلفا لیپوئیک موجود در اسفناج به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. علاوه بر این، مقدار فیبر بالا در اسفناج، بدن را منظم نگه می‌دارد و به حفظ سطح قندخون کمک می‌کند.

. ۱۸پ یش گیری از آسم:

بتاکاروتن موجود در اسفناج نشان داده شده است که به کاهش خطرات حمله‌های آسم کمک می‌کند. این یک معامله بزرگ برای مبتلایان به آسم است، زیرا هیچ چیز به اندازه یک لحظه قادر به نفس کشیدن نیست. مقادیر بالای ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E و منیزیم همگی در خواص ضد آسم آن سهیم هستند.

۱۹. جلوگیری از سرطان پروستات

اسفناج به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند و مانع گسترش سرطان می‌شود، حدود یک در ۳۹ مرد از سرطان پروستات جان خود را از دست خواهند داد و یک نفر در هفت نفر در طول زندگی خود تشخیص سرطان پروستات را دریافت خواهد کرد.

۲۰. پوست سالم و زیبا:

میزان بالای ویتامین A به مرطوب ماندن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مقدار بالای ویتامین C در اسفناج به حفظ مناسب محتوای چربی پوست ما کمک می‌کند. ویتامین A اسفناج به تولید چربی کمک می‌کند و این باعث می‌شود که موهای براق و زیبا داشته باشیم.

۲۱. اسفناج برای سلامت نوزاد:

اسفناج منبع خوبی از پروتئین‌های مفید برای نوزادان است. اسفناج به عنوان غذای کودک بسیار محبوب است چون بسیار نرم و برای هضم خوب است. مقدار کلسیم بالای موجود در اسفناج همچنین به رشد استخوان و کانی سازی آن کمک می‌کند.

۲۲. سلامت خون:

اسفناج برای کمک به سلامت سلول قرمز خون مفید است. یک فنجان اسفناج پخته، ۶.۴ میلی گرم آهن دارد. این کار به کم خونی کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که اسفناج به بهبود گردش خون کمک می‌کند که جریان اکسیژن را به سلول‌ها در سراسر بدن افزایش می‌دهد.

۲۳. کم کالری و مفید:

اسفناج بسیار کم کالری است که برای سلامت کلی بدن بسیار مناسب است پس برای افرادی که به هر دلیل ملزم به داشتن برنامه‌ی غذایی کم کالری هستند بسیار مفید خواهد بود.

. ۲۴ محافظت از پوست دربرابر اشعه‌ها:

نشان داده شده است که اسفناج نیز به حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش کمک می‌کند. آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج مثل لوتین و کورستین هر دو برای حفاظت از پوست از برابر آفتاب و نیز خارش پوست، اگزما، پوستی خشک و دیگر بیماری‌های پوستی کار می‌کنند. اسفناج همچنین دارای کاروتنوئید ها و پلی فنول ها بالایی است که به منظور کاهش اریتم در پوست بعد از آسیب آفتاب شبیه سازی شده، نشان داده شده است.

۲۵. مفید برای هضم:

با تخلیه سموم، اسفناج به هضم کمک می‌کند. سبزیجات سبز، به خصوص اسفناج که به هضم غذا کمک می‌کند و ستون هر گونه تصفیه یا دفع مسمومیت است.

۲۶. تسکین آرتروز:

خاصیت قلیایی اسفناج به ورم مفاصل کمک می‌کند. این واقعیت که اسفناج سرشار از ویتامین K است، این تمایز را به آن می‌دهد، چون ویتامین K۲ اسفناج به درمان و جلوگیری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند. توصیه می‌شود که حداقل اسفناج را کمی بپزید اگر اگزالات برای شما یک نگرانی است.

1575047 - با خواص اسفناج بیشتر آشنا شوید

۲۷. سلامت لثه و مینای دندان:

مقدار بالای ویتامین C اسفناج، به سلامتی دهان کمک می‌کند، مانند لثه هایی که مستعد خونریزی در هنگام مسواک زدن هستند. محتوای اسید فولیک بالای اسفناج برای سلامت لثه بسیار عالی است و گفته می‌شود که به پیش گیری از ورم لثه کمک می‌کند کلسیم موجود در اسفناج نیز برای مینای دندان بسیار مفید است.

۲۸. ضد سرطان تخمدان

گفته می‌شود که به پیش گیری از خطرات سرطان تخمدان کمک می‌کند. کامپرلو که به مقدار زیادی در اسفناج یافت می‌شود، به کاهش خطر ابتلاء به سرطان تخمدان تا میزان ۴۰ % مربوط می‌شود.

۲۹. اسفناج برای سرطان سینه:

بیشتر مردم کسی را در زندگی خود می‌شناسند که سرطان پستان دارد. این کار باید با استفاده از کاروتنوئید های قوی موجود در اسفناج انجام شود که بخشی از آن چیزی است که آن را سبز روشن می‌سازد. نشان داده شده است که کاروتنوئید ها ریسک ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می‌دهند.

۳۰. فیبر رژیمی:

اسفناج کالری بسیار پایینی دارد که فیبر را جذب می‌کند. این، سیستم گوارشی شما را سالم نگه می‌دارد، که همه چیز برای سلامتی ماست. داشتن معده سالم و یک تعادل مناسب باکتریایی، برای متعادل ماندن در مسیر شما برای سلامت بهتر ضروری است. فیبر موجود در اسفناج مثل همه فیبرها، سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و به کنترل سطح قند خون و کنترل و کاهش وزن کمک می‌کند.

 

لینک منبع : مجله لوکان

ممکن است شما دوست داشته باشید