بررسی موارد مربوط به تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار مهمی است چون حاوی مقدار زیادی، پروتئین، ویتامین و املاح ضروری است. مقدار دریافت آن برای افراد متفاوت، متناسب با سن آنها فرق می کند. میتوان گفت تخم مرغی که در سبد غذایی هر خانواده قرار گرفته است نسبت به سایر مواد غذایی پروتئین بیشتری دارد. از این جهت این ماده غذایی مانند گوشت، لبنیات و حبوبات دارای ارزش بیولوژیکی است. بدن برای بقاء نیازمند اسید آمینه های ضروری است که تخم مرغ مقادیر قابل توجهی از آن را دارد. به همین دلیل توصیه می شود که این ماده غذایی را به همراه مواد غذایی کم پروتئین مانند برنج و نان مصرف کنید. پروتئین موجود در تخم مرغ بیشتر در سفیده است و آلبومین نام دارد. در زرده نیزمقادیر کمتری پروتئین وجود دارد. برای تعیین مقدار پروتئین موجود در مواد غذایی از تخم مرغ به عنوان یک مقیاس استاندارد و مرجع استفاده می شود. دلیل آن، قرار گرفتن این ماده غذایی در صدر جدول مواد حاوی پروتئین با نمره ۱۰۰ می باشد. این ماده غذایی انرژی زا است به طوری که یک عدد از آن دارای ۷۶ کیلو کالری انرژی خالص است. همچنین به ترتیب ۳ و ۴ درصد از انرژی مورد نیاز بدن یک مرد و زن میانسال را میتوان با آن برطرف کرد. درمورد ویتامین های موجود این ماده غذای میتوان به ویتامین A،ویتامین D،ویتامین B ویتامین E اشاره کرد. اما متاسفانه فاقد ویتامین C می باشد. تخم مرغی که در غذای خود استفاده می کنید دارای اکثر املاح مورد نیاز بدن برای متابولیسم های خود می باشد.

tokhmemorgh - بررسی موارد مربوط به تخم مرغ

 

اهمیت وجود برخی املاح در بدن

تخم مرغ شامل املاحی مانند ید، فسفر، روی، سلنیم، کلسیم، آهن می باشد. برای اینکه هورمون هایی نظیر تیروئید در بدن انسان نمو پیدا کنند نیازمند ید می باشند. همچنین رشد و سلامت استخوان افرادی که از تخم مرغ در وعده غذایی خود استفاده می کنند نسبت به دیگران بهتر می باشد. عنصر روی موجود در تخم مرغی که مصرف می کنید موجب بهبود زخم شما می شود. همچنین روی در بهبود عفونت ها و رشد سریع بدن تاثیر مثبت دارد.

همانطور که اشاره کردیم سلنیم یکی از املاح موجود در تخم مرغ می باشد که جزو آنتی اکسیدان های مهم به شمار می آید. سلنیم نقش موثری در سرکوب کردن عوامل تولید سرطان دارد. همچنین مشکلاتی که حاصل از سوختن ناقص چربی ها ایجاد می شوند را برطرف می سازد. یکی دیگر از املاح موجود در تخم مرغ کلسیم است که موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی، رشد سریع و استحکام بالای استخوان ها می شود. آهن موجود در تخم مرغی که مصرف می کنید برای حیات و فعالیت گلبول های قرمز خون شما بسیار مهم است.

کربوهیدراتها، چربی ها و کلسترول موجود در تخم مرغ

یکی از خصوصیاتی که در تخم مرغ ها وجود دارد این است که آنها سرشار از کربوهیدرات اند و فاقد فیبر غذایی می باشند. زرده چربی زیادی نسبت به سفیده دارد و آن حدود ۸/۰ درصد می باشد این در حالی است که چربی سفیده ۰۵/۰ درصد است. با توجه به مطالعات انجام شده، در سفیده و زرده حدود یازده درصد از چربی های مربوط به اسید های چرب پلی وجود دارد که همگی غیر اشباع هستند. به ترتیب ۴۴ و ۲۹ در صد از چربی های باقی مانده را اسید های چرب غیر اشباع مونو و اسید های چرب اشباع شده، تشکیل می دهند. مواد چربی که در زرده وجود دارند به ترتیب کلسترول و لسیتین نام دارند. آن دو در بدن برای فعالیت بهتر سلول ها مفید اند. علاوه بر این کلسترول موجب می شود غشای سلول های بدن انعطاف و نفوذ پذیر خود را در بهترین حالت نگه دارند.در واقع کلسترول یکی از عواملی است که موجب نرمی پوست می شود. مراحل تولید ویتامین D و نمکهای صفراوی نیازمند کلسترول موجود در تخم مرغی می باشند که مصرف می کنید.. همچنین هورمون های جنسی و هورمون هایی که از غده های فوق کلیوی در بدن ترشح می شوند برای فعالیت نیازمند کلسترول هستند. برخی افراد که کلسترول خون بالایی دارند از مصرف کردن تخم مرغ نگران هستند. برای رفع نگرانی این افراد باید گفت مطابق مطالعات، ثابت شده که مصرف چربی های اشباع نشده موجب کاهش کلسترول خون می شود. از آن جهت که حجم کثیری از چربی موجود در تخم مرغ از نوع اشباع نشده است میتوان گفت مصرف آن موجب افزایش خون نمی گردد. پس توصیه  می شود افراد حداقل روزی یک وعده از این ماده غذایی پر ارزش استفاده کنند. ماده چرب دیگری که در زرده وجود دارد لسیتین است که در جا به جایی چربی خون و متابولیسم کلسترول نقش مهمی ایفا می کند.

tokhmemorgh3 - بررسی موارد مربوط به تخم مرغ

افرادی که مصرف تخم مرغ برای آنها بسیار مهم است

همان طور که در بالا به آن اشاره شد تخم مرغ حاوی مقادیر بسیاری از املاح، ویتامین ها و پروتئین ها می باشد. از این رو در جدول ارزش غذایی جزو مواد غذایی پر ارزش محسوب می شود. با توجه به این موارد مصرف آن برای اکثر مردم بسیار ضروری است. اما برخی افراد هستند که باید به طور منظم و پیوسته از این ماده غذایی پر ارزش استفاده کنند. به طور مثال کودکانی که در سنین رشد قرار دارند و ورزشکارانی که در حال عضله سازی اند. این افراد برای فعالیت های خود به منابع غنی پروتئین نیازمند هستند. با توجه به استدلال های بالا به این افراد می توان مصرف روزانه تخم مرغ را پیشنهاد کرد.

کودکان در سنین کم مانند ۹ تا ۱ سالگی مواد غذایی زیادی نمی توانند استفاده کنند. بنابراین برای اینکه این دچار کمبود پروتئین و انرژی نشوند توصیه می گردد از زرده تخم مرغ استفاده کنند. می توانند تا قبل یک سالگی ۴ روز در هفته و بعد ۲ سالگی ۶ بار در هفته از زرده آن استفاده کنند. علاوه بر این افراد بالغ نیز نبایند خودشان را از مصرف این ماده غذایی مفید محروم سازند. این افراد به طور میانگین می توانند در هفته چهار بار از این ماده غذایی مصرف کنند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد افرادی که کلسترول خون دارند می توانند تا حد مجاز تخم مرغ مصرف کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید