مهم‌ترین خواص آبغوره

از دیدگاه طب سنتی، طبع آبغوره سرد و خشک است. به همین علت افرادی که دارای مزاج سرد هستند، باید در خوردن آن احتیاط کنند. جالب است بدانید که آبغوره در شهر‌های مختلف ایران، روش تهیه یکسانی ندارد.

آبغوره را معمولا به دو صورت نمک‌دار و بدون نمک درست می‌کنند. همچنین، نوع غوره‌ای که از آن آبغوره تهیه می‌شود، متفاوت است. برخی از غوره‌های بدون هسته و عسگری که مزه شیرین‌تر و گسی کمتری دارند، استفاده می‌کنند. برخی خانواده‌ها هم برای درست‌کردن آبغوره فقط از انواع غوره هسته‌دار یا ریش بابا، آبغوره می‌گیرند که هم گس‌تر و هم ترش‌مزه‌تر است.

امروزه، انواع صنعتی آبغوره حاوی نمک زیادی هستند. به همین علت، استفاده از آن‌ها به‌جای آبغوره‌های طبیعی سنتی و خانگی توصیه نمی‌شود.

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری آبغوره

هر قاشق غذاخوری آبغوره، تنها ۱۱ کالری دارد. از نظر محتوای درشت‌مغذی‌های آبغوره، هر قاشق غذاخوری آن حاوی ۰.۷ گرم چربی، ۰.۷ گرم پروتئین و ۲.۷ گرم کربوهیدرات است. از کل کربوهیدرات موجود در آبغوره، ۲ گرم آن به قند‌های ساده اختصاص دارد. از آن‌جا که در تهیه آبغوره از نمک هم استفاده می‌شود، هر قاشق غذاخوری آن حدود یک گرم سدیم نیز دارد.

محتوای ریزمغذی‌های آبغوره بسیار قابل‌توجه است و بیشتر خاصیت آبغوره را همین ریزمغذی‌های ارزشمند به آن می‌دهند. آبغوره سرشار از فلاونوئید‌ها، ویتامین سی، فنولیک اسید‌ها و اسید‌های هیدروبنزوئیک است که هریک نقش‌های مختلفی در متابولیسم بدن دارند.

خواص شگفت‌انگیز آبغوره برای سلامت بدن

فواید آبغوره برای سلامتی بدن، زیاد هستند که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای این فواید، شواهد علمی نیز ارائه شده‌اند.

کاهش فشارخون

یکی از فواید آبغوره که در طب سنتی بیان شده است و شواهد علمی هم تا حدودی آن را پشتیبانی می‌کنند، کاهش فشارخون است. از آبغوره می‌توان برای کاهش سریع فشارخون در بیماران مبتلا به فشارخون بالا استفاده کرد. مصرف آن برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا نیز توصیه شده است.

Grapes helps digestion - مهم‌ترین خواص آبغوره

کمک به هضم غذا

هضم چربی‌ها در دستگاه گوارش، در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، یک فرایند زمان‌بر و دشوار است. آبغوره به علت محتوای اسیدی بالایی که دارد، باعث شکسته‌شدن سریع‌تر پیوند بین مولکول‌های چربی می‌شود. در نتیجه، خوردن مقدار کمی آبغوره بعد از غذا می‌تواند در هضم غذا، به‌ویژه غذا‌های چرب مؤثر باشد. علاوه بر این، آبغوره می‌تواند در برطرف‌کردن نفخ بعد از غذا مفید باشد.

خواص آبغوره برای لاغری

یکی از فواید آبغوره که در طب سنتی از آن یاد می‌شود، کمک به لاغری است. مصرف آبغوره همراه با غذا یا در سالاد می‌تواند در پیشگیری از چاقی مؤثر باشد. اما تنها راه برای یک لاغری درست و اصولی، تغذیه مناسب و ورزش است. خوردن مقادیر بالای آبغوره برای لاغر شدن، علاوه بر این‌که اثر چندانی ندارد، به بخش‌های مختلف دستگاه گوارش هم آسیب می‌زند. پس در پاسخ این سؤال که آیا مصرف آبغوره ضرر دارد؟ باید گفت مصرف بیش از اندازه آن ضرر خواهد داشت.

فواید آبغوره برای کبد

یکی از وظایف کبد، تولید صفرا است. بدن ما برای هضم چربی‌ها به صفرا نیاز دارد. اگر بعد از غذا، کمی آبغوره خورده شود، چربی‌ها زودتر هضم خواهند شد. در نتیجه، فشار روی کبد برای تولید صفرا پائین‌تر خواهد بود.

فواید آبغوره برای پوست و مو

اگر یک قاشق غذاخوری آبغوره را با یک استکان آب رقیق کنید و به پوست سر بمالید، به رفع شوره سر (چرب) کمک می‌کند. برای افرادی که موی چرب دارند، این شیوه جهت تعدیل چربی پوست سر نیز مفید است. می‌توان از آبغوره رقیق‌شده برای تعدیل چربی پوست صورت نیز استفاده کرد. اما مصرف مداوم آن توصیه نمی‌شود، زیرا تعادل اسیدی پوست را بر هم می‌زند.

سایر فواید آبغوره

آبغوره برای کاهش درد‌های مفصلی و سیاتیک، بهبود ترشح انسولین در بیماران دیابتی، ازبین‌بردن کرم معده و روده و درمان اسهال نیز مفید است. به‌علاوه، یک خاصیت آبغوره مدر بودن آن است که باعث دفع سموم از بدن می‌شود.

عوارض آبغوره و موارد منع مصرف

آیا مصرف آبغوره ضرر دارد؟ عوارض مصرف آبغوره چه هستند؟ چه افرادی نباید از آبغوره استفاده کنند؟ این‌ها سؤالات رایج پیرامون آبغوره هستند. برای پاسخ به این سؤالات، موارد زیر را مطالعه کنید.

  • مصرف زیاد آبغوره، احتمال سقط جنین در زنان باردار را افزایش می‌دهد.
  • اگر آبغوره به‌دفعات با شکم خالی خورده شود، احتمال مشکلات سوءهاضمه و زخم معده را بالا می‌برد.
  • خوردن بیش از حد آبغوره نه‌تنها برای کبد مفید نیست، بلکه عملکرد‌های حیاتی آن را نیز مختل می‌کند. خوردن آبغوره برای کسانی که مبتلا به کبد چرب گرید دو تا چهار هستند، مضر است.
  • مصرف آبغوره برای افرادی که التهاب روده و زخم معده دارند، ضرر دارد.
  • آبغوره دارای طبع سرد و خشکی است. به همین علت فواید آبغوره برای کسانی که ضعف اعصاب دارند، بسیار کمتر از ضرر‌های آن هستند.
  • مصرف آبغوره با شکم خالی و به مقدار زیاد، باعث ایجاد حالت تهوع، تورم معده و نفخ شکم می‌شود.
  • از نظر علمای طب سنتی، آبغوره باید دست‌کم سه روز در هوای آزاد، نور آفتاب بخورد تا به‌اصطلاح رسیده شود. بعد هم باید آن را به یک جای تاریک و خنک منتقل کنند. از نظر طب مدرن، آبغوره نباید آفتاب بخورد. زیرا باعث فعال‌شدن برخی واکنش‌های شیمیایی و واکنش آن با ماده سازنده بطری (چه شیشه‌ای و چه پلاستیکی) می‌شود. البته پژوهش‌های علمی در این زمینه کم انجام شده‌اند و شواهد علمی مستندی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد.How to add grapes to the diet - مهم‌ترین خواص آبغوره

نحوه اضافه‌کردن آبغوره به رژیم غذایی

اگر می‌خواهید خاصیت آبغوره به میزان بیشتری حفظ شود، بهتر است به‌عنوان بخشی از سس سالاد از آن استفاده کنید. برای کسانی که بلغم بالایی دارند، خوردن سالاد شیرازی با آبغوره و نعنا بسیار مفید است. آبغوره‌ای که به خورش اضافه می‌کنید، بهتر است چند دقیقه مانده به اتمام پخت یا بعد از خاموش‌کردن شعله گاز به آن اضافه شود. برای غذا‌هایی مانند کوکوی مرغ، می‌توانید آبغوره را همان سر سفره روی آن‌ها بریزید. با این شیوه، هم خاصیت آبغوره حفظ می‌شود و هم طعم غذا مزه بهتری خواهد داشت.

بهترین زمان مصرف آبغوره

بهترین زمان مصرف آبغوره، بعد از غذا، به‌ویژه غذا‌های چرب است. البته آبغوره را می‌توانید همراه با غذا هم میل کنید. اما خوردن آبغوره به مقدار زیاد و با شکم خالی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی

آبغوره، فواید زیادی برای بدن دارد، البته به‌شرط آنکه درست و به‌اندازه خورده شود. هیچ‌وقت با معده خالی، آبغوره نخورید. اما اگر آن‌ها را همراه با غذا یا بعد از آن بخورید، بدن خود را از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند کرده‌اید. در این مقاله، علاوه بر بیان فواید آبغوره به مضرات آن در صورت مصرف نادرست و بیش از حد نیز اشاره کردیم.

 

لینک منبع : مجله لوکان

ممکن است شما دوست داشته باشید